: Hamilton nyert, a Ferrari betlizett a flúgos nyitányon |
Hamilton nyert, a Ferrari betlizett a flúgos nyitányon
A5.hu 2008.03.16. 17:38
Lewis Hamilton átverekedte magát az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon kibontakozó káoszon, és fölényesen megnyerte a Safety Car fázisokkal szaggatott versenyt. Mögötte Nick Heidfeld és Nico Rosberg végzett, de mindössze heten jutottak el a célig
Lewis Hamilton diadalával végződött a 2008-as évad kaotikus nyitánya, az Ausztrál Nagydíj, amelyen mindössze hét autó ért célba, és háromszor küldték pályára a Safety Cart.
A McLaren a kettős győzelemtől sem állt messze, de az ezüstérem felé robogó Heikki Kovalainen versenyét tönkretette az egyik biztonsági autó, így a finn csak 5. lett. A dobogóra így Nick Heidfeld (BMW), valamint pályafutása során először Nico Rosberg (Williams) állhatott fel.
A tavalyi világbajnok Ferrari katasztrofálisan kezdte a szezont, hiszen a címvédő Kimi Räikkönen és Felipe Massa versenyének motorhiba vetett véget, ráadásul előtte jelentős vezetői hibákat vétettek. Räikkönen azonban Rubens Barrichello utólagos kizárása miatt szerzett egy pontot.
Az összesen hét műszaki hibát megelőlegezte, hogy a futam idején 37-38 fokos hőség uralkodott Melbourne-ben, míg az aszfalt hőmérséklete 50 fok körül mozgott.
A többiek baleset miatt estek ki, öten rögtön a verseny elején, az első rajtautomatika nélküli startot követően. Sebastian Vettel, Giancarlo Fisichella, Mark Webber, Anthony Davidson, Jenson Button és Kazuki Nakajima is ütközött, így rögtön pályára küldték a Safety Cart, és csak Nakajima tudta folytatni a futamot.
A mezőny elején Hamilton és Robert Kubica hibátlanul rugaszkodott el az első sorból, mögöttük azonban Massa megtámadta Kovalainent, vesztére. A brazil túl sok gázt adott az 1-es kanyarból kijövet, megpördült, a gumifalban letörte a Ferrari első szárnyát, és egy boxkiállás után a mezőny végére csúszott vissza.
Csapattársa, Kimi Räikkönen viszont az káoszt kihasználva a 15. rajtkockából a 8. helyre repült, jóllehet, ott beragadt Barrichello Hondája mögé. Előttük Hamilton, Kubica, Kovalainen, Rosberg, Heidfeld, Jarno Trulli volt a pontszerzők sorrendje.
Hamilton kiváló tempót diktált az élen, és a 15. körben már 11,6 másodperccel vezetett Kubica előtt, aki mögé viszont beragadt Kovalainen. Amikor a BMW a 16. körben letudta első tankolását, a finn is elkezdett 1:27-es köröket futni, ami előtte csapattársa privilégiuma volt. Ráadásul Kovalainen négy körrel tovább maradt a pályán Hamiltonnál, és csak a 22. körben tankolt.
Időközben Räikkönen is megkezdte a felzárkózást az élmezőnyhöz. A 18. körben kifékezte Barrichellót a 3-as kanyarban, Trulli Toyotája elromlott, a többiek pedig kerékcsere miatt álltak félre előle, így a finn a 3. helyen találta magát a tankolásból visszatérő Kovalainen nyomában. Hogy ne veszítsen túl sok időt a nehéz McLaren mögött, a 25. körben a box felé vette az irányt, ám az utolsó pillanatban visszakoznia kellett, mivel beküldték a Safety Cart, és lezárták a boxutcát.
Erre azért volt szükség, mert Massa összeütközött David Coultharddal, és a szétzúzott Red Bull a pályán ragadt. A brazil korábban a bántóan lassú Nelsinho Piquet-t, majd Nakajimát és Takuma Satót is gond nélkül előzte meg, a skót azonban az 1-es kanyarban ráhúzta a kormányt. Massa folytatni tudta a versenyt, az újraindítás után azonban megadta magát a Ferrari V8-asa.
Amikor a biztonsági autós időszakban a mezőny összerázódott, és megnyitották a boxutcát, a mezőny hátsó traktusában autózó Sébastien Bourdais tudott először kereket cserélni, mivel a többiek akkor már előrébb jártak a pályán. A francia ráadásul ekkor már másodszor látogatta meg a Toro Rosso szerelőit, így többször nem kellett kiállnia.
Egy körrel később Kubica, Nakajima, Timo Glock és Fernando Alonso is tankolt, Räikkönen viszont a pályán maradt. Amikor a 30. körben útjára engedték a mezőnyt, a megpróbálta megelőzni Kovalainent a 3-as kanyarban, de olyan későn fékezett, hogy nem tudott elfordulni. A finn ezután már megejtette első kerékcseréjét, de a 42. körben ismét hibázott: megpördült, miután féktávon a fűre tévedt.
Néhány körön belül Piquet és Sato is követte Massát a kiesők sorában, így a mezőny Hamilton, Kovalainen, Heidfeld, Rosberg, Barrichello, Bourdais, Kubica, Alonso sorrendben folytatta a körözést.
Az élen Hamilton 6.5 másodperc körüli előnyt épített fel a másik McLaren előtt, de Kovalainennek volt esélye megelőzni, mivel négy körrel több benzint cipelt. Számításait azonban keresztülhúzta Timo Glock balesete és az újabb Safety Car.
A német versenyző a 12-es kanyart vette szélesen (ahogy már sokan a hétvégén), de az aszfalt és a fű szintkülönbsége a levegőbe dobta a Toyotát, amely a földet éréskor csúnyán összetört, de Glocknak nem esett baja.
Kovalainen mellett Barrichellónak is rosszul jött az SC, hiszen benzin hiányában kénytelen volt tankolni, ezért azonban 10 másodperces stop & go büntetést kapott. A kerékcsere után ráadásul a nyalókás ember hibája miatt magával rántotta a töltőcsövet és áthajtott a piros lámpán, ezért utólag kizárták a 6. helyről.
Kovalainen és Alonso két körrel később már büntetlenül abszolválhatta a kerékcserét, de visszacsúsztak az ekkor már igen sovány mezőny végére. Igaz, két pozíciót nyomban előre is léptek, mivel közvetlenül a repülőrajt előtt Nakajima hátulról belerohant Kubicába, ami véget vetett a lengyel pontszerző álmainak. A japán egy újabb szárnycsere után folytatni tudta a futamot, sőt végül pontot is szerzett.
A 48. körben lengetett zöld zászló után három klasszis vívott szoros csatát egymással. Először Kovalainen fékezte ki Räikkönent az 5. helyért, de Alonso nevető harmadikként mindkettejük mellett elszáguldott. Räikkönen Ferrarijában nem sokkal ezután megadta magát a motor, és a finn öt kör után kénytelen volt a boxba gurulni.
Egy körrel később egy másik Ferrari-erőforrás is tönkrement, ezúttal Bourdais Toro Rossójában, pedig a Champ Car négyszeres bajnoka a 4. hely felé száguldott első F1-es versenyén, miután higgadtan tartotta maga mögött Kubicát, majd Alonsót is. Két pontot azonban jóváírtak neki, mivel teljesítette a táv 90%-át.
Mindeközben Hamilton akadálytalanul száguldott pályafutása ötödik győzelme, Heidfeld és Rosberg pedig a dobogó felé. Izgalom azonban az utolsó körökre is maradt: Kovalainen a 13-14-es kanyarokban mesterien megelőzte Alonsót, a célegyenesben azonban lelassult, és a spanyol visszavette pozícióját, így egy 4. hellyel tért vissza a Renault-hoz.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Helyszín: |
Melbourne, Ausztrália |
|
|
|
Időpont: |
2008. március 16., vasárnap, 05:30- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5303 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 37-38 fok, aszfalt: 45-51 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
K. Räikkönen (Ferrari) |
1ó25:28.770 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
|
|
|
1. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
|
1ó34:50.616 |
|
|
58 |
|
2. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
5.478 |
|
|
58 |
|
3. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
8.163 |
|
|
58 |
|
4. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
17.181 |
|
|
58 |
|
5. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
18.014 |
|
|
58 |
|
6. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
7. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
3 kör |
|
motorhiba |
55 |
|
8. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
5 kör |
|
motorhiba |
53 |
|
|
|
|
9. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
11 kör |
|
ütközés |
47 |
|
10. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
15 kör |
|
kicsúszás |
43 |
|
11. |
|
Takuma Sato |
JAP |
Super Aguri-Honda |
B |
+ |
26 kör |
|
műszaki |
32 |
|
12. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
+ |
28 kör |
|
kuplunghiba |
30 |
|
13. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
29 kör |
|
motorhiba |
29 |
|
14. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
33 kör |
|
ütközés |
25 |
|
15. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
39 kör |
|
akkumulátor |
19 |
|
16. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
50 kör |
|
hidraulika |
8 |
|
17. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
18. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
19. |
|
Anthony Davidson |
GBR |
Super Aguri-Honda |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
20. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
21. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
22. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
B |
+ |
52.453 |
|
kizárás |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leggyorsabb kör: |
H. Kovalainen (McLaren) |
1:27.418 |
|
|
43 |
|
|
|
|
|
|